Putin a Obama jako sehraný tým?

24.06.2014 18:55

Myšlenkový náboj stati není a ani nemůže být ozdrojovaný

Autor: Patrick Ungermann

 

„Lidi nejsou hloupí,“ praví slogan z veselého filmu Hoří, má panenko. Když začne národ kutilů a chalupářů uvažovat, mohou jít ideová školení novinářů a redaktorské receptury na zaručený trhák do pryč!

Hovořil jsem minulý týden s kýmsi a rozhodl se přetlumočit zajímavý názor kohosi. „Proč myslíš, človíčku, že Amerika nastrkala milióny peněz do převratu na Ukrajině, když jasným výsledkem v dvojdomé zemi musel být chaos?“ povídá mi kdosi. „Tož, odpověď je v otázce,“ řeknu, „aby byl na Ukrajině chaos.“ „A k čemu je chaos dobrý?“ „No, aby se v něm něco, o co jde, ztratilo.“ „Těžko budou Američani stavět uprostřed občanské války a Rusku pod nosem základny, viď.“ V tu ránu mi došlo, kam diskutér míří – k poloostrovu Krym. „Myslíš, že si ti dva páni nevolají? ,Já vyrobím chaos a ty si obsaď Krym, ale udělej to rychle.´“ „Pro Boha, proč?“ nejde mi to na rozum. „Poněvadž, holečku, se ti páni bojí, mají společného nepřítele, radikální mohamedány. Za kolik hodin by se americké loďstvo dopinožilo do Černého a do Středozemního moře?“ Ale ruské stroje jsou tam natotata. Čili Spojené státy vůbec neuvažují zkostnatělě, jako že ony a jen ony mají držet světovládu. Tam už se taky myslí moderně. Dobře, svět je velký a bohatne. Určeme si několik světových středisek, které obchody udrží při spolupráci: Rusko, Čínu, Spojené státy, Indii? Koho dalšího do klubu? Řeklo se, že Evropa se vyplatí v míru, Blízký Východ ve válce. Někde konzum, jinde dodávky zbraní.“

Zírám na toho človíčka, co mi to povídal. Nemá to logickou trhlinu. Bojovníci svaté války pohlcují Irák a Krym je blízko, co bys kamenem dohodil do Turecka, kde jsem už před lety navštívil veřejné shromáždění muslimské politické strany. Nakonec, Alíja Izetbegovič, muslimsko-bosenský myslitel, psal, že bohabojné Turecko drželo nesmírnou říši. Oproti tomu světské Turecko se očividně belhá.

Jenže, kdo má právo pojistit si velký ohlídaný mír malou pomístní válkou s mrtvolami včerejších chlapců a dívek? Věřím, že takové právo pro svět skutečných přátel neexistuje.

Mužíček si uvědomil mé smíšené pocity. „Nebo se pletu?“ dořekl.