RECENZE Renčínova oživlá zrůda šumavských lesů. Český knižní horor byl inspirován hrůznou skutečností

17.06.2016 20:06

Autor: Radim Panenka

Román Vězněná spisovatele Pavla Renčína je oficiálně prezentován jako thriller, nic ovšem nebrání označit vyprávění zrůdných výjevů z šumavských temných lesů za horor. Drsný horor, čerpající inspiraci ze skutečné události a skutečného tyrana, který je označován za vraha s největším počtem obětí v Československu. Upozornění: text částečně vyzrazuje děj knihy.

Popisek: Spisovatel Pavel Renčín

Thrillerové a hororové knihy britských, amerických a hlavně severských autorů jsou v posledních letech čím dál populárnější. Není nijak obvyklé, aby se o podobný žánr pokusil český spisovatel. Kniha Pavla Renčína není jen pokusem, je zdařilým dílem. Čtenáře při otáčení stran navíc čím dál víc zaráží, že v jejím jádru je inspirace skutečnými událostmi a skutečnou zrůdou.

Nejde o nijak rozsáhlé dílo, kniha má něco přes 230 stran. Jakkoli si v počátečních kapitolách budete říkat, proč autor tak pomalu vypráví příběh pražského učitele topícího se v depresích a alkoholu, později už litujete, že se kniha blíží ke konci.

Bestie s tváří laskavého dědečka ožívá. Dusivá atmosféra počátku padesátých let, samota, divoká šumavská příroda a zlo, překonávající lidské chápání, natahuje ruku do současnosti

Stejně tak může úvodem působit trochu kostrbatě střídání kapitol o zmíněném učiteli ze současné Prahy s příběhem jedenáctileté dívky v dobách tuhého komunismu, kterou rodiče posílají v předstihu na dovolenou hluboko do šumavských lesů na usedlost s podivuhodným a záhadným postarším mužem, z něhož se později vyklube nelidská zrůda, tvor plný temnoty, čistá esence zla v té nejkrutější podobě a k tomu i mocný spolupracovník StB. Dva příběhy se v závěru knihy mrazivě spojí v jeden.

Zvrhlá bestie a masový vrah skrývající se za roušku podivína žijícícho na samotě, který pomáhá zoufalým zájemcům o emigraci z totalitního Československa do svobodného Rakouska, využívá dokonalé znalosti každého zákoutí temných lesů v pohraničí. Pomáhá ale skutečně k emigraci, nebo zbožňuje chuť lidské krve? A co má společného depresemi zničený učitel s dívenkou podobající se oživlému kostlivci prolezlému červy?

Až se budete po přečtení Renčínovy Vězněné příště procházet šumavskými hvozdy v pohraničí, více než panenskou přírodu budete možná intuitivně kontrolovat, zda se k vám neblíží kroky temné zrůdy. Nemusíte mít strach. Autorova reálná inspirace ke zdařilému dílu, hlava vraha a mučitele Huberta Pilčíka je po desetiletí uložena v nálevu v plzeňském ústavu soudního lékařství. Cestou domů ze Šumavy se tam můžete podívat.

Zveřejněno se souhlasem autora.